Kauhujen järvellä
Ohjaaja Taneli Mustonen kiinnostui Bodomin murhista jo teini-ikäisenä. Suomen kuuluisimman selvittämättömän murhajutun yksityiskohdat saapuivat Mustosen kotiseudulle, itäsuomalaiselle maalaispaikkakunnalle, kuin rikkinäisen puhelimen kautta. Tapauksesta kerrottaessa fakta ja fiktio sekoittuivat nuoren Mustosen päässä toisiinsa.
Näin mielessäni Perjantai 13. päivää ja melkein jopa Evil Deadia. Pelkästään sana Bodom oli todella kuumottava, Mustonen sanoo.
Murhien jälkeen
Mustonen joutui yhdessä käsikirjoittajaparinsa Aleksi Hyvärisen kanssa miettimään tarkkaan, miten arkaa aihetta pitäisi käsitellä. He tekivät runsaasti taustatutkimusta ja kävivät työstämässä käsikirjoitustaan kokeneempien kollegoiden parissa ulkomaisissa käsikirjoittajien workshopeissa, joista oli Mustosen mukaan ratkaisevan tärkeä apu.
Halusimme tehdä kulutustuotteen viihdekäyttöön, ja pitkän työn jälkeen päädyimme rekonstruktioon, joka antoi meille vapauden vertauskuvien ja uusien nuorten tarinoiden kautta kommentoida sitä vanhaa. Jos on Bodomin tapauksesta kiinnostunut, niin tämä elokuva sisältää paljon knoppeja ja vihjeitä siihen todelliseen murhaan. Mehän emme voi väittää, että tietäisimme mitään murhaajasta, joten meidän piti toimia tällä tavalla.
Elokuvan viittaukset oikeaan murhaan herättävät kysymyksiä muun muassa rangaistuksesta ja sen luonteesta. (Seuraava sitaatti voi sisältää juonipaljastuksia.)
On olemassa tuomio, joka on vähän korkeampi, enkä voi itsekään sanoa, onko se oikea vai väärä, koska meidän oikeusjärjestelmämme ei ole kyennyt todentamaan, onko Nils Gustafson tekijä vai ei. Silloin ihminen jää sellaiseen välitilaan ja uskon, että se välitila toimii itsessään rangaistuksena. Kyllähän me Anneli Auerin tapauksesta olemme oppineet, miten ihminen leimataan, ja tässä elokuvassa tytöt tietyllä tavalla saavat sen rangaistuksensa, mutta se ei tule niin kuin he odottavat. Itse uskon karmaan ja siihen, että meidän oma päänsisäinen vankila voi olla vielä karmeampi kuin se fyysinen vankila, Mustonen perustelee.
Elokuva sijoittuu nykypäivään, mutta sen tunnelma on pidetty tietoisesti mahdollisimman ajattomana. Se kertoo neljästä nuoresta, jotka lähtevät telttailemaan Bodomin järvelle tarkoituksenaan mallintaa murhayön tapahtumat. Elokuvan juoni on ottanut runsaasti vaikutteita klassisista slasher-kauhuleffoista. Bodom on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla.
Olimme maailmalla paljon esillä ilman, että suuri yleisö seurasi. Meillä oli Varietyssa ja muissa julkaisuissa paljon seuraajia, samoin kauhusivustot alkoivat seurata meitä ensimmäisen teaserin jälkeen. Halusimme näyttää, mikä olisi meistä kiinnostava tapa tehdä slasheria varsin saturoituneille markkinoille, jossa kaikki slasherit tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän sitä samaa tarinaa eikä mitään uutta kauhean kiinnostavaa ole tullut.
Yksi katsojia häiritsevä epärealistinen yksityiskohta voi olla se, ettei koko elokuvassa nähdä lainkaan kännyköitä. Myös pressitilaisuudessa vierailleet näyttelijät myönsivät ihmetelleensä puhelinten puutetta kuvauksissa. Ajattomien puitteiden tavoin myös tämä on ohjaajan mukaan tietoinen valinta.
Kännykät ovat pilanneet monia hienoja leffoja. Aina siihen tulee se kohtaus, jossa joku ottaa kännykän käteen ja on silleen: ”hitto ei ole kenttää”, ja katsojat lyövät päätään, että nyt annettiin tietoa lapiolla. Meillä myös oli sellainen kuva, mutta otin sen pois, koska rupesin miettimään sitä toisin päin. Tämä on satu ja tässä on haettu sitä americanaa, tehty tietyllä tavalla historiattomaksi. Voisihan sen ajatella niinkin, ettei tätä koko hommaa olisi tapahtunut, jos kännykät olisivat toimineet. Jos siitä joku häiriintyy, niin voin sanoa, että ne on niin skuttassa, ettei siellä kännykätkään toimi.
Ohjaaja, joka lukee kritiikkejä
Ennen ensi-iltaa pöhinä Bodomin ympärillä sosiaalisessa mediassa on ollut elokuvan nähneiden keskellä pääasiassa positiivista. Mustosen edellinen elokuva oli Suomessa katsojaennätyksiä rikkonut komedia Luokkakokous, joka sai kuitenkin monilta suomalaiskriitikoilta erittäin huonoja arvosteluja. Mustonen myöntää, että elokuvan saama vastaanotto satutti häntä.
Tuntuu, että jengi otti sen vähän väärin. Vaikka se oli ensimmäinen suomalainen läppäleffa, törkykomedia, joka ei ole enää Porky’sin jälkeen mikään uusi juttu, niin moni otti sen vähän väärin. Ehkä meidän kalibrointi ei ollut ihan kohdillaan ja meidän olisi pitänyt jotenkin saada se lentämään, että ihmiset tajuaisivat, että me vitsailemme. Suuri osa ihmisistä toki tajusi sen.
Huonon vastaanoton lisäksi Mustonen yllättyi myös siitä, että Luokkakokous onnistui peräti suututtamaan kriitikot. Bodom aiheena taas on herättänyt närää jo ennen ensi-iltaansa.
Minua on tekijänä syytetty ennen Bodomin ensi-iltaa siitä, että valitsen raflaavia aiheita ja menen vain rahan perässä. Luokkakokouksen kohdalla olisi hyvä muistaa, että otimme valtavan riskin enkä olisi voinut uskoa, että se meni niin hyvin. En olisi myöskään uskonut, että kriitikoilta tulee niin voimakasta negatiivista kritiikkiä, että jopa suututtiin. Se yllätti minut.
Mustonen kuitenkin muistuttaa, että omaan tekemiseen tulee myös sokeutta, kun tekemästään työstä välittää kovasti.
Nyt en lue Bodomin kritiikkejä, koska elokuva on vasta valmistunut ja olen vielä vähän herkillä. Luen ne sitten myöhemmin ja yritän ymmärtää niitä, koska kritiikit ovat kuitenkin usein aika valistuneita. Niitä kirjoittavat ihmiset, jotka katsovat työkseen elokuvia ja yrittävät sanoa niistä muutakin kuin hyvä–huono. Kriitikot ovat niitä katsojia, joka yrittävät ymmärtää, mihin tässä pyrittiin ja mihin se loikka päätyi.
Mustonen kaipaisi suomalaiselta elokuvakritiikiltä enemmän analyysiä ja itseltään sitä, ettei hän ottaisi kritiikkejä liian henkilökohtaisesti.
Koska olen vasta aloittanut elokuvien tekemisen, kritiikit sattuvat ihan eri tavalla. Joku konkari osaa ottaa ne ihan eri tavalla, mutta mielestäni on tärkeää lukea kritiikkejä ja yrittää ymmärtää. Se myös hälventää pelkoja.
Mustosen seuraava elokuva on Luokkakokous 2 – Polttarit, ja hänen vastauksistaan päätellen kritiikkiä on myös kuunneltu.
Teimme todella paljon töitä toisen osan kanssa. Alleviivasimme, että tämä on tarkoituksella tehty navan alle ja kevyeksi, Mustonen lupaa.
Lue myös
Seuraava:
Renny Harlin ja Skiptrace
"Toin heille Hollywood-meiningin ja he toivat minulle Kiinan meiningin, ja se toimi."
Edellinen: Mika Koskinen ja Nälkämaan Sampo
”Suuryritysten tarpeita kuunnellaan herkällä korvalla tässäkin maassa.”