Herkullinen Hella
Hella W-elokuvan lehdistötilaisuus on järjestetty Katajanokan entisessä vankilassa, jossa suomenvirolainen kirjailija Hella Wuolijoki (1886–1954) kärsi maanpetostuomiotaan. Vaikka vankila on saneerattu hotelliksi, historian siipien havina on aistittavissa. Valitettavasti myös Hellan naisten siivessä sijainnut selli on muutettu hotellihuoneeksi.
Elokuvan vankilaosuutta ei ole kuvattu täällä, vaan Turun Kakolassa. Se muistuttaa aika paljon Katajanokan vankilaa, Juha Wuolijoki kertoo hotellin juhlasalissa, joka oli aikoinaan lääninvankilan kirkko.
Wuolijoen ohjaama ja tuottama Hella W on ensimmäinen suomalaisesta suurnaisesta kertova kotimainen elokuva. Hella Wuolijoki oli naimisissa ohjaajan isoisän isän veljen kanssa.
En tehnyt Hellasta elokuvaa siksi, että hän avioitui isäni sukuun. Pikemminkin ajattelin, että se olisi saattanut olla ainoa este elokuvanteolle. Mutta Hella syntyi 1800-luvulla, joten emmehän me nyt montaa kertaa ole jutelleet, vitsailee vuonna 1969 syntynyt Wuolijoki.
Halusin tehdä juuri Hellasta elokuvan sen vuoksi, että hän oli niin äärettömän mielenkiintoinen ja arvoituksellinen nainen. Suurmiehet ovat usein yhden asian miehiä, mutta Hella oli hämmästyttävän monipuolinen: näytelmäkirjailija, menestyvä liikenainen ja poliitikko.
Hellan koko elämä oli täynnä vastakkainasetteluja. Hän oli taiteilija ja bisnesnainen, kommunisti ja kapitalisti. Hän oli toisaalta antelias, toisaalta saita – sanalla sanoen herkullinen elokuvan aihe.
Olen tyytyväinen, että kukaan muu ei ehtinyt tehdä Hellasta elokuvaa ensin. Olimme tosin Outi Nyytäjän kanssa ilmoittaneet työstävämme hänestä elokuvaa jo vuosia sitten, joten ehkä aihetta on pidetty ikään kuin meille varattuna.
Jatkosodan aikana Hella Wuolijokea syytettiin vakoilusta ja desantti Kerttu Nuortevan avustamisesta. Vankeudessa kirjoittamissaan muistelmissa Wuolijoki vakuuttaa olleensa rauhan ja isänmaan asialla. Myös elokuvassa annetaan ymmärtää Hellan toimineen hyvässä uskossa. Juha Wuolijoki korostaa kuitenkin Hellan persoonan ja lähteiden ristiriitaisuutta.
Olen lukenut Hellan muistelmia ja hänestä kirjoitettuja teoksia, ja kaikkialla tulee vastaan kaksi totuutta. Varmuudella emme voi tietää, mitä Hella halusi, oliko hän maanpetturi vai ei.
Wuolijoki ja elokuvan alkuperäiskäsikirjoituksen laatinut Nyytäjä tekivät melkoisen taustatyön elokuvaa varten. Hella W ei ole perinteinen elämäkertaelokuva siinä mielessä, että se seuraisi päähenkilönsä vaiheita syntymästä kuolemaan, vaan elokuvassa käsitellään melko tarkasti rajattua ajanjaksoa ehtivän ja monilahjakkaan naisen elämässä.
Kyllähän työmäärä on ollut valtava. Meillä oli materiaalia lattiasta kattoon, joten rajausta oli todella mietittävä. Pelkästä Marlebäckin ajasta olisi saanut oman elokuvan. Oli päätettävä, mikä meitä eniten kiinnostaa. Nuo maanpetossyytteeseen johtaneet tapahtumat olivat paitsi historiallisesti merkittäviä, myös dramaattisia, joten tuntui luontevalta keskittyä niihin.
Historiallisellakin elokuvalla on mielestäni oltava joku viitekohta tähän päivään. Hellahan oli maahanmuuttaja ja yksinhuoltaja, joka yritti yhdistää uran ja äitiyden, kuten niin monet naiset nykyäänkin. Halusin nostaa myös tätä puolta esiin.
Hellan ja hänen tyttärensä Vapun suhde kuvataan elokuvassa jännitteiseksi, paikoin kylmäksikin. Vappu Tuomioja (1911–1998) oli kansanedustaja Erkki Tuomiojan äiti. Ohjaaja ei kokenut Hellan henkilöhistorian psykologisen puolen käsittelyä ongelmalliseksi. Tyttärenpojan nimi mainitaan lopputekstien kiitoksissa ensimmäisenä.
Erkki Tuomioja oli suopea elokuvahanketta kohtaan ja lisäksi saatavilla: pystyin kysymään häneltä neuvoa tarvittaessa.
Jörn Donnerin toissavuotinen Kuulustelu-elokuva kertoi Kerttu Nuortevan kuulusteluista, joissa desantti paljasti Neuvostoliiton suomalaiset yhteistyötahot. Juuri Nuortevan lausunto vei Hella Wuolijoen vankilaan. Juha Wuolijoki ei näe elokuvissa juurikaan yhtäläisyyksiä.
Donnerin elokuva oli Kerttu Nuortevan kuulusteluihin keskittynyt, pienimuotoinen kamarielokuva. Hella oli niin intohimoinen ja energinen nainen, että hänestä ei olisi voinut tehdä pientä elokuvaa.
Hannu-Pekka Björkman esittää molemmissa elokuvissa Valtiollisen poliisin eli VALPOn etsivää. Wuolijoki on tehnyt aikaisemminkin yhteistyötä Björkmanin kanssa ja pitää tätä luottonäyttelijänään.
H-P on vain niin hyvä, ylivertainen. Tässä elokuvassa toteutui myös pitkäaikainen haaveeni saada H-P:lle hiukset! Eivätkä mitkä tahansa hiukset, vaan Sean Connerylle ja Anthony Hopkinsille peruukkeja tehneen peruukintekijän tekemät hiukset, ohjaaja hyrisee.
Wuolijoen esikoisohjaus Joulutarina oli vuoden 2007 katsotuin kotimainen elokuva. Myös Hella W on herättänyt runsaasti mielenkiintoa mediassa.
Olen kiitollinen mediahuomiosta, mutta en ole oikeastaan ehtinyt vielä edes ajatella elokuvan yleisömenestystä. Tärkeintä on ollut saada elokuva valmiiksi ja teattereihin. Mutta totta on, että Hella W lähtee Joulutarinaakin suuremmalla kopiomäärällä levitykseen. Tietysti toivon sille paljon katsojia.
Lue myös
Seuraava:
Elina Kivihalme ja Tuntematon emäntä
"Dokumentaristina käsittelen ihmisiä kunnioittavasti. Dokumentin tarkoitus on avartaa, lisätä ymmärrystä. Tirkistelevä tosi-tv ei sitä tee."
Edellinen: Anders Engström ja Vares – Pahan suudelma
"Vares on Turku noiria, ihan uusi laji."