Turku noiria

Suomenruotsalainen Anders Engström on ohjannut muun muassa Wallander-elokuvia. Hänet palkattiin kuusiosaisen Vares-elokuvasarjan kahden ensimmäisen osan ohjaajaksi näkemyksensä ja kokemuksensa vuoksi. Engström osallistui myös käsikirjoitusten tekoon.

Se mitä minä toin käsikirjoitusprosessiin oli, sanotaanko tällainen krimi-muoto, eli keskityin enemmän juoneen ja juonen dynamiikkaan. Työkaverit keskittyivät enemmän hahmojen rakentamiseen ja dialogin kirjoittamisen. kuuntele

Ohjaaja on itsekin lukenut Reijo Mäen kirjoja, joihin käsikirjoitukset pohjautuvat. Hän ei ole halunnut luoda Vareksesta stereotyyppistä hahmoa, koska ei pidä sellaisista.

Anders EngströmKirjojen muoto on kuitenkin tarkoitettu kirjoihin. Käsikirjoitus on noin 90 sivua, kun Reijon kirjat ovat noin 300 sivua. Ei se ole niin helppoa, että vain repii pois 200 sivua ja sitten sinulla on käsikirjoitus. On pakko kehittää tarinaa sen verran uudelleen, että se sopii leffan muotoihin. Vares on päähenkilö ja vie tarinaa eteenpäin.kuuntele

En ole kiinnostunut stereotyyppisistä hahmoista, koska en usko, että kukaan meistä on sellainen, tai haluaisi olla. Vareksen hahmo syntyi Antin (Reini) työn kautta. Kohtausten kautta rakensimme hahmoa ja etsimme sitä, mikä tuntui aidolta.kuuntele

Kysymykseen siitä, mitä suomalaisuus on, Engström ei osaa tai halua vastata. Hänen mielestään siellä missä on suomalaisia, syntyy suomalaisuutta. Hieman yllättäenkin Tukholmassa asuva suomenruotsalainen kehuu varsinaissuomalaista, ja eritoten turkulaista, huumorintajua.

Turussa on paljon hauskempi olla kuin Tukholmassa. Turkulaisilla on enemmän huumoria kuin tukholmalaisilla. Siellä on aika vakavia ihmisiä. Täällä on enemmän pientä huumoria, joka vain on siellä jossakin, taustalla.kuuntele

Filmauspaikkana Turku saa myös ohjaajalta vuolaita kehuja.

Anders EngströmTurku on aika sopivan kokoinen kaupunki. On rannikko, pitsihuvilat, telakka, Aurajoki, yksi Pohjoismaiden vanhimpia tuomiokirkkoja, yliopisto... on erittäin monta elementtiä, joille voi rakentaa krimi-universumin. Täällä oli tosi hyvä ja helppo kuvata. Kaupunki, tai kaupunkilaiset, tulivat vastaan, mikä on hienoa.kuuntele

Kaikki kuusi uutta Vares-elokuvaa kuvattiin samalla rupeamalla alle vuodessa. Engströmin vastuulla oli kahden Vareksen ohjaus ja lopuista neljästä vastasi Lauri Törhönen. Engströmin ohjaamista elokuvista toinen, Kaidan tien kulkijat, on vielä leikkausvaiheessa ja saa ensi-iltansa tulevana kesänä. Yhteistyö ohjaajan ja tuotantoyhtiö Solar Filmsin välillä on sujunut hienosti.

Markus (Selin) itse pyysi minut hommiin, ja kun huomasin, että tämä projekti on yhtä hyvin rakennettu kuin mikä tahansa Wallander-leffa, niin otin heti työn vastaan.kuuntele

Engströmin mukaan Wallander-elokuvat ovat kuin tehdas, kun taas Vareksen kaltaisen uuden tuotannon aloittaminen alusta on haasteellisempaa ja mielenkiintoisempaa.

Turku noir ja Finn-crime ovat uusia käsitteitä, jotka kuvaavat uusia Vares-elokuvia, joita tehtäessä on ajateltu myös kansainvälisiä markkinoita.

Anders EngströmVareksen kohdalla en käyttäisi sanaa film noir, koska se ei ole film noiria. Vares on Turku noiria, ihan uusi laji. Finn-crime on taas Suomi-dekkari käännettynä englanniksi. Meidän kuvausryhmät ja näyttelijät kelpaavat yhtä hyvin Saksan televisiolle kuin mitkä Wallander-leffat tahansa. Saksassa dubataan kaikki, joten kielikään ei ole ongelma.kuuntele

Suosikkiohjaajakseen Anders Engström nimeää Ingmar Bergmanin. Tämän töistä varsinkin Fanny ja Alexander nousee ylitse muiden. Toinen elokuva, jonka Engström katsoo joka vuosi, on saksalaisen Wolfgang Petersenin Das Boot (Sukellusvene U-96, Länsi-Saksa 1981), huolimatta siitä, että elokuvan käsikirjoitus on huono.

Tiedän, että kässäri on huono, mutta unohdan sen joka kerta, kun katson elokuvaa, koska se on niin hyvin ohjattu ja kuvattu. Siinä on niin mukana, että joka kerta unohdan kaiken muun ja vain katson ja nautin. Ja olen saanut tehdä yhden leffan Jürgen Prochnowin (elokuvassa sukellusveneen kapteeni) kanssa, ja ajattele, millainen fiilis se oli!kuuntele

Lue myös