Indie-kauhua ja ihmissuhteita
Justin Bensonin ja Aaron Moorheadin kolmas pitkä independent-kauhuelokuva The Endless ottaa aiheekseen veljessuhteen ja kultissa elämisen kokemukset, joihin se yhdistää vähitellen kasvavan yliluonnollisen kauhun ilmapiiriä. Genreluokittelua haastava ja katsojiaan pelottamaan pyrkivä ohjaajakaksikko ottaa uutuudessaan edellisistä elokuvistaan Resolutionista (2012) tuttuja tarinaelementtejä ja Springista (2014) historiaan ja luonnonilmiöihin nojaavan kauhun kuvastoa.
Justin (Justin Benson) on paennut veljensä Aaronin (Aaron Moorhead) kanssa kuolemankultista, jossa he viettivät nuoruutensa, mutta heidän elämänsä tavallisessa yhteiskunnassa ei ole parhaimmissa kantimissa. Aaronin saadessa postissa videonauhan yhdeltä kultin jäsenistä hän tajuaa heidän olevan elossa Justinin väitteistä huolimatta, että kultin jäsenet tekivät joukkoitsemurhan. Veljekset päättävät vierailla kultin erämaassa sijaitsevassa leirissä vielä kerran.
Moorhead ja Benson käsittelevät elokuvassaan onnistuneesti oikeita kultissa elämisen kokemuksia ja sen seurauksia kanavoiden erityisesti Yhdysvaltalaisten kulttien toimintatapoja kuten Kansan Temppeliä (People`s Temple) ja Heaven’s Gatea. The Endlessissa tuodaan esiin myös kulteista muodostuvien vastakkaisten mielikuvien syntymistä, mikä toimii päähenkilöiden ja kultin jäsenten välisen henkilödraaman lähteenä. Benson ja Moorhead eivät ole elokuvansa pääosissa erityisen taidokkaita näyttelijöitä, mutta heidän välinen toisiaan tukeva ystävyyssuhde sekä Bensonin masentuneisuus elokuvan tuotannon aikana kuolleen äitinsä vuoksi, näkyvät elokuvassa.
Omaa mediaansa kommentoivilla valokuvilla ja kotielokuvilla sekä toistuvilla ympyrämuodoilla on Bensonin ja Moorheadin elokuvassa tarkoituksensa. Samassa muodostelmassa lentävät korpit muistuttavat Jeff Nicholsin luonnonilmiöitä yliluonnolliseen kauhuun yhdistävästä draamasta Take Shelter (2011).
The Endlessissa on erittäin vahva tunnelma, jota rakennetaan parhaimpien kauhuelokuvien tavoin vähitellen elokuvan edetessä. Kaikki ei ole hyvin vaikka siltä näyttää" -ajatukselta ei voi välttyä veljesten viettäessä yhä enemmän aikaa kultin parissa. Elokuvasta ei kuitenkaan puutu ajoittaista kepeämpää huumoria, kuten Bensonin ja Moorheadin roolimalleinaan pitämien Coenin veljesten elokuvista.
Indie-tuotantona tehdyn The Endlessin taustalla näkyy jo aikaisemmista elokuvista toisilleen tutun tekijäporukan välinen hyvä ilmapiiri, mikä vahvistui entisestään heidän majoittuessaan tuotannon aikana yhdessä Kalifornialaisessa erämaassa. Pienellä budjetilla tuotettu The Endless on erikoisefekteiltään ja väripaletiltaan erittäin hienosti visualisoitu. Taidokkaasti tehdyn elokuvan lopetus ei kuitenkaan vastaa alusta asti luodun kokonaisuuden lupausta vaan huvittaa lähinnä Edgar Wrightin komedian The World`s End (2013) tavoin.
Kuvaajana toimivan Moorheadin jo Springissa hyödyntämät ilmakuvat kertovat tällä kertaa kultin asuttamaa erämaa-aluetta hallitsevan yliluonnollisen entiteetin läsnäolosta. Ajatus ihmiskunnan palvomasta ja heitä edeltäneiden olentojen Suurten muinaisten hallitsemasta maailmasta tulee science fiction ja kauhukirjallisuuden klassikoihin kuuluvista H.P. Lovecraftin teoksista.
Täyttä potentiaaliaan The Endless ei saavuta, mutta rakentaa onnistuneesti kauhua tosielämän tapahtumista sekä ihmiselle tuntemattomista voimista ja ajankulumisesta. Lopulta se kuitenkin kertoo veljesten välisestä suhteesta, joka on vaikeuksista huolimatta kiinnipitämisen arvoinen.
Toimituskunnan keskiarvo: 3 / 2 henkilöä
Seuraava:
The Killing of a Sacred Deer
The Killing of a Sacred Deer on kuin kolari: et oikeastaan haluaisi katsoa, mutta et voi katsoa poiskaan.
Edellinen: Calibre
Calibre on trillereitä, joita katsoessa pitää hokea päässään, että kyse on onneksi vain fiktiosta.