Kuuhun ja kotiin
Elämäkertaelokuva Neil Armstrongista sekä Gemini- ja Apollo-avaruusohjelmien vaiheista vaikutti lähtökohdiltaan epätyypilliseltä projektilta musiikkielokuvat Whiplash (2014) ja La La Land (2016) ohjanneelle Damien Chazellelle. Ensimmäisenä Kuussa -elokuvan yhdistäviä tekijöitä ohjaajan aikaisempaan tuotantoon kuitenkin löytyy harkitusta musiikki- ja äänisuunnittelusta sekä Justin Hurwitzin mieleenpainuvasta scoresta. Uhrauksista huolimatta päämäärätietoisen Neilin (Ryan Gosling) ja tämän vaimon Janetin (Claire Foy) välisestä suhteesta muodostuu elokuvan emotionaalinen keskus.
Ensimmäisenä Kuussa tuo realistisesti esiin, mitä Nasan testipilotit joutuivat kokemaan tiukasti eristetyn kuolemanloukkua muistuttavan moduulin sisällä, jonka hallinta sen täristessä ja kieppuessa kiertoradalla vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä. Illuusiota vahvistaa käsivarakuvaus, useat erikoislähikuvat sekä Neilin point-of-view -kuvaus. Ratkaisu tukee elokuvan kerrontaa hänen näkökulmastaan, mutta jättää samalla muut astronautit yksiulotteisemmiksi sivuhahmoiksi.
Elokuva narratiivi rakentuu Neilin vaiheista leikaten onnistuneesti kodin perhedraaman ja astronauttien työn välillä. Janetista tehdään käsikirjoituksen ja Foyn vahvan roolisuorituksen avulla tarinan kannalta yhtä keskeinen hahmo kuin Neilistä. Koko elokuva kuitenkin lepää Ryan Goslingin Oscar-ehdokkuuden arvoisen roolisuorituksen varassa, joka perustuu Neilin henkilökohtaisiin kokemuksiin avaruusohjelmassa työskentelystä sekä traumoihin tyttärensä ja useiden astronauttiystäviensä menettämisestä. Elokuvan pohjana onkin Armstrongin poikien muistelut ja James R. Hansenin kirja First Man: The Life of Neil A. Armstrong.
Historiallisena elokuvana 1960-luvun ajankuva luodaan luontevasti puvustuksen, lavastuksen ja aikakauden televisiolähetysten avulla. Avaruusohjelman keskeiset tapahtumat on rekonstruoitu tarkasti, mikä selittää elokuvan pitkän keston. Väitteille Ensimmäisenä Kuussa -elokuvan epäamerikkalaisuudesta ei voi löytää perusteita elokuvan nimenomaan kunnioittaessa jo presidentti John F. Kennedyn vuoden 1962 puheessaan muotoilemaa amerikkalaisten astronauttien pyrkimystä toteuttaa kuulento vastauksena heidän kanssaan kilpailleen Neuvostoliiton avaruusohjelman menestykselle.
Tiettyjen kohtausten kuvallisena ja musiikillisena inspiraationa toimivat elokuvat 2001: Avaruusseikkailu (1968) sekä ensimmäisistä koelentäjistä ja astronauteista kertova Valiojoukko (1983). Ensimmäisenä Kuussa kuitenkin yhdistää toimivasti perhedraaman ja avaruusohjelman realistisen kuvauksen, jonka intensiteetille ei löydy vastinetta aikaisemmista avaruusohjelman vaiheita luotaavista elokuvista.
Teknisesti Ensimmäisenä Kuussa on upea saavutus, joka osittain IMAX-formaatissa kuvattuna tulisi kokea mahdollisimman suurelta valkokankaalta. Elokuva myös ottaa aiheellaan kantaa avaruusohjelman, jonka tahti on 1960-luvun saavutuksiin verrattuna hidastunut huomattavasti, edistämisen puolesta korostamalla sen ihmiskunnalle tarjoamia uusia mahdollisuuksia.
Toimituskunnan keskiarvo: 4 / 7 henkilöä
Seuraava:
Hölmö nuori sydän
Selma Vilhusen toinen pitkä näytelmäelokuva käsittelee tärkeitä teemoja mutta ei ole kokonaisuutena täysin eheä.
Edellinen: Bad Times at the El Royale
Drew Goddardin hienosti lavastetussa mysteeritrillerissä naamiot putoilevat mahtavan soundtrackin säestyksellä.