Ammatti: tappaja
The Killer on John Woon ehkä nimekkäin Hongkong-klassikko, joka ei suurempia esittelyjä kaipaa. Elokuva on Woon tilinteko ja kunniavelka esikuvilleen: läntisille mestareille, Jean-Pierre Melvillelle, Sergio Leonelle, Sam Peckinpahille ja Martin Scorseselle, sekä hongkongilaisille miekkamieselokuville. Killerissa Woo ei ole vain veren ja väkivallan seremoniamestari, vaan runoilija, joka verisellä baletillaan ja herkällä lyyrisyydellään koettelee katsojan sietokykyä. Uusromanttisuus huipentuu klimaksiinsa, kun vanhan ajan tappaja ja esimiestensä kanssa turhautunut poliisi ottavat selkä selkää vasten mittaa vihollisistaan kynttelikköjen ja kyyhkysten keskellä kirkossa tapahtuvassa surrealistisiin mittoihin paisuvassa verilöylyssä.
Jeff (Chow Yun-Fat) on palkkamurhaaja, joka viimeiseksi tarkoitetun keikkansa yhteydessä vahingoittaa Jennie-nimisen (Sally Yeh) laulajattaren silmiä. Tämän takia Jeff ottaa vielä yhden toimeksiannon, koska hän tuntee vastuuta taphtuneesta ja halua rahoittaa Jennin sarveiskalvoleikkauksen, jottei tämä menettäisi näköään lopullisesti.
Jeff murhaa taas ja hänen epäonnekseen poliisitarkastaja Li (Danny Lee) pääsee ammattitappajan jäljille. Koska Jeff on paljastumassa myös rikolliset alkavat metsästää hänen päänahkaansa käyttäen hyväkseen Jeffin entistä ystävää Fungia (Ken Tsang). Ennen pitkää Jeff ja Li ajautuvat yhteen sekä alkavat ymmärtää ja kunnioittaa toisiaan. Li haluaisi pidättää Jeffin, mutta toisaalta hänkin haluaa, että Jennie pääsisi leikkaukseen. Lopulta tappaja ja poliisi yhdistävät voimansa tehdäkseen selvää Jeffia vainoavasta rikollisliigasta.
Miehen moraali
Killer on eleginen sielunmessu miehistä, jotka elävät menneisyyden moraali- ja kunniakoodistojen mukaan ja jotka eivät enää kuulu omaan aikaansa. Teemahan on erittäin tuttu Melvillen ja Peckinpahin avainteoksista. Killer on täynnä sisäänpäin käpristynyttä melankoliaa, jota Woo peilaa itämaisen suodattimen kautta päähenkilöidensä läpi. Woon maailma on normeja ja moraalikoodeja, jotka eivät enää kuulu nykymaailmaan. Hyvä ja paha menettävät merkityksenä, sillä Woon sankareille ainoa asia, jolla on painoarvoa, on kunniallisuuden ja uskollisuuden noudattaminen. On sitten kyse poliisista tai ammattitappajasta.
Tulisiko Killeria pitää toimintaelokuvana vai thrillerinä? Sitä on vaikea arvioida. Oikeastaan se on kumpaakin ja ei kumpaakaan. Ehkä Killer on lähimpänä lakonista filosofista tutkielmaa, miehisen moraaliteettien pohdintaa, kuin mitään perinteistä lajityyppiä. Lokerointi ei tee oikeutta elokuvan temaattisille lähtökohdille ja ilmeiselle vakavuudelle. Stephen Teo (Parempi huominen. John Woon elokuvien moraalinen ulottuvuus, Filmihullu 4/93, suom. Eeva Kurki) pitää Killeria Woon leonemaisimpana teoksena.
"Se on täynnä raukean kiihkeitä hetkiä, joissa kamera viipyilee kasvoilla äärimmäisisssä lähikuvissa, joita täydentää äänijuovan adagio. Näitä hetkiä on monia ja ne sijoittuvat barokkisten toimintajaksojen väliin, jotka ovat pikemminkin balettia kuin elokuvaväkivaltaa. Väkivallan balettisuus ja tappajan ja polisiin mietiskelyt heidän arvioidessaan toisiaan miltei transsendentaalein ilmaisuin antavat vaikutelman, että The Killer kuvaa ensisijaisesti tunteita ja tuntemuksia. Woosta elokuva on uustestamentillinen teos, joka julistaa uusromanttisen taiteilijan tulosta. Elokuva alkaa tavanomaisen rakkaustarinan lailla, mutta suhdetta monimutkaistaa miehen tunteiden erityislaatu. Mies on tappaja ja hänen siteensä toiseen mieheen, poliisiin, on jälleen yksi muunnelma miesyhteisyyden teemasta."
John Woo on "lempeä mies, joka tekee väkivaltaisia elokuvia". Hän on kävelevä paradoksi, jonka ihmisluonteen ja elokuvataiteen ristiriitaisuutta kaikki eivät voi sulattaa. Esimerkiksi Killeriin Woo on ahtanut niin täyteen tunnetta, että elokuvan graafisen väkivallan jumalattomaan määrään on hankala asennoitua. Useampien katsomiskertojen jälkeen Woon elokuvien teemat yleensä avautuvat kuitenkin paremmin, kun enää ei tarvitse ällistellen ihmetellä pientä miestä, joka on elokuvassaan keksinyt sankareilleen ja stunteille mitä mielettömintä työsarkaa.
The Killer on osa elokuvateatteri Dianan John Woo -sarjaa, jossa myöhemmin esitetään ohjaajan elokuvista Bullet in the Head ja Once a Thief.
Toimituskunnan keskiarvo: 4,5 / 2 henkilöä