Ihmissuhde-elokuvaa Lindholmin tapaan
Ympäristön havainnoiminen toimi alkusysäyksenä uudelle elokuvalle
Peter Lindholm käynnisti Kolmistaan-elokuvan ideoimis- ja käsikirjoittamisvaiheen Leijat Helsingin yllä valmistumisen jälkeen.
– Elokuva lähti liikkeelle faktoista, että avioeroprosentit ovat korkeita, minkä lisäksi samaan aikaan tapahtui traagisia avioeroja, joihin liittyi ihmishenkien menetyksiä. Tämän seurauksena aloin miettiä, voisivatko asiat olla toisin.
Myös tutut ihmiset vaikuttivat elokuvan syntyyn.
– Jossain vaiheessa kiinnitin huomiota erääseen puolituttuuni, minkälaista elämää hän elää ja kuinka se käytännössä toimii.
Itse käsikirjoitusvaihe lähti etenemään alkuidean jälkeen hiljalleen eteenpäin ja lopulta sitä hiottiin myös apulaisvoimin.
– Kirjoitusprosessi lähti kehittymään siitä eteenpäin. Itse kirjoitusvaihe kesti useita vuosia. Lopulta kävin Kööpenhaminassa dramaturgina toimivan tanskalaisen Kirsten Bonnén Raskin luona, jonka kanssa valmistimme ensimmäisen tuotannollisen käsisversion. Sen jälkeen käsikirjoitus on muuttunut vähän, mutta käytännössä se on ollut valmiina odottamassa rahoituksen varmistumista.
Useat näkökulmat kolmiodraamaan
– Elokuvassa on kolme kolmiodraamaa, jolloin aiheeseen tuodaan erilaisia näkökulmia. Päätarina on tietenkin poikkeuksellinen ja siinä on poikkeuksellisia henkilöitä, joiden kautta halusin antaa katselijalle mahdollisuuden miettiä omaa elämäänsä.
Elokuvan tarinaa ja henkilöitä ajatellen Lindholm näkee avainsanoina rehellisyyden ja luottamuksen, mutta varsinkin rohkeuden ja pelon, jolloin punnitaan uskaltaako ihminen elää vai pelkääkö hän, jolloin riskinä on henkinen kuolema.
Näyttelijät olivatkin tärkeässä osassa näiden tuntojen esille tuonnissa. Rooleja lähdettiin täyttämään koekuvausten kautta kolme vuotta sitten.
– Olin valinnut joitakin mahdollisia henkilöitä, joita kuvasin sekä erikseen että pareittain ja sitä kautta roolit loksahtivat pääosin paikoilleen.
Kolminaisuus: käsikirjoittaminen, ohjaaminen ja tuottaminen
Tarkasteltaessa käsikirjoittamiseen ja ohjaukseen liittyviä piirteitä Lindholm toteaa:
– Kolmistaan-elokuvan käsikirjoitus- ja ohjausvaihe ovat kulkeneet omalla painollaan, kun taas jossain toisessa prokkiksessa saattaa keskittyä ohjaamaan nimenomaan käsikirjoitusta. Tämän elokuvan kohdalla kyse on kuitenkin saman henkilön kahdesta eri puolesta, jolloin työ on sujunut luontevasti. Tuottajan rooli puolestaan vaatii vähän eri asioita. Ohjaaminen ja käsikirjoittaminen menevät saman päivän aikana vaivattomasti, mutta tuottajan tai yhtiön vetäjän tavallisen toimistotyöpäivän jälkeen on vaikea alkaa kirjoittamaan ja vaatii jonkun aikaa, että pystyn vaihtamaan roolin toiseen.
Päätökseen toimia tuottajana Lindholm näki syyksi kaikkien lankojen käsissä pitämisen. Omasta ohjaustyylistään hän puolestaan toteaa:
– Ohjaajana olen hyvin määrätietoinen, mutta avoin keskusteluille. Myös elokuvan avainsanoissa esiintynyt rehellisyys pätee ohjaukseen. Ohjaajan tärkein tehtävä on, että ohjaaja ei näyttele vaan ohjaaja on se mikä on.
Tulevaisuus
Tulevaisuudensuunnitelmistaan Lindholm nostaa esille kaksi melko varmalta näyttävää projektia.
– Yksi on tv-sarja ja toinen pitkä elokuva, josta tietoa julkaistaan varmaan kuukauden sisällä. Kyseessä on erään legendaarisen elokuvan uudelleenfilmatisointi.
Seuraava:
Pete Riski ja Dark Floors
– Kokemus oli varsin erikoinen. Jos ajatellaan sitä, että yleensä pisin kuvausrupeama on ollut neljä päivää ja nyt kuvattiin 44 päivää, niin tuntuihan se jo kropassakin, että nyt tehdään pitkää leffaa.
Edellinen: Perttu Leppä ja 8 päivää ensi-iltaan
– Elokuvassa Helmiä ja sikoja oli jo olemassa Laura Birnin ja Mikko Leppilammen orastava rakkaustarina. Sitä tehdessä tuli sellainen olo, että näiden ihmisten kanssa olisi hauska tehdä romanttinen komedia.